DEGASTEN op school
seizoen 25/26
Op scholen gaat DEGASTEN met scholieren de dialoog aan  over wat er bij hen speelt. Via verbeelding gaan we op zoek naar hoe om te gaan met jezelf, elkaar en de wereld. 
Dit doen wij op verschillende manieren. Zo kunnen we een themaweek invullen met workshops en kleine maaksessies. Op twee middelbare scholen in Amsterdam hebben we in totaal vier cultuurcoaches die wekelijks werken met een groep. Ook verzorgen we nagesprekken, open theaterlessen en op maat gemaakte presentaties. 
Daarnaast maken we elk seizoen een nieuwe productie door en met jongeren die tourt langs scholen in het hele land.
Interesse?
Neem vrijblijvend contact op door een mail te sturen naar info@theaterdegasten.nl

 Schoolproductie 25/26 
Hoe maak je nog ‘echt’ contact?
--
In het algemeen zorgt de schoolproductie voor het openbreken van een dialoog op school en betekent voor de leerling een positieve kennismaking met theater. Doordat de voorstellingen met jongeren gemaakt en gespeeld wordt is er voor de leerling veel herkenning met zichzelf en de leefwereld. Ze worden actief meegenomen in een combinatie van voorstelling en workshop, geleid door een theaterdocent en peer-educators. 
	
Hoe maak je nog ‘echt’ contact?
We scrollen, swipen en liken. Maar maken we nog écht contact? Weet je nog de laatste keer dat je zomaar met een vreemde praatte? Misschien was dat gesprek niet eens menselijk, misschien was het AI. Het publiek wordt onderdeel van een theatrale installatie die stelt over contact, technologie en jezelf.
--
In het algemeen zorgt de schoolproductie voor het openbreken van een dialoog op school en betekent voor de leerling een positieve kennismaking met theater. Doordat de voorstellingen met jongeren gemaakt en gespeeld wordt is er voor de leerling veel herkenning met zichzelf en de leefwereld. Ze worden actief meegenomen in een combinatie van voorstelling en workshop, geleid door een theaterdocent en peer-educators. 
Naast dat het voor de school en leerling een positieve en oprechte ervaring geeft levert de schoolproductie nog meer op. Want voor de DEGASTEN spelers is een plek om zich te ontwikkelen en te bekwamen en voor de makers om te excelleren in het theatermaken. Inhoudelijk wordt er bij de schoolproducties gezocht naar een juist balans tussen uitdagend artistiek materiaal en een educatieve werking. De producties zijn over het algemeen een combinatie van voorstelling en workshop.
 Doelgroep en resultaat 
	
 Op meerdere vlakken wordt een beroep op de leerling gedaan:
Peer education
“Heel knap gedaan. Ik heb nog nooit zulke emoties gezien op de gezichten van mijn leerlingen!” — docent VO over Crickets (feb ’24)
Voor spelers
Wil je meer leren over theatermaken, ervaring opdoen met spelen en ervaren hoe een theatertour tot stand komt? Meld je dan aan als speler bij de schoolproductie van seizoen 25/26. Mail mart@theaterdegasten.nl 
	DEGASTEN maakt programma’s op maat voor het VMBO, HAVO, VWO, MBO, HBO en voor jongerencentra.
Op meerdere vlakken wordt een beroep op de leerling gedaan:
• Zelfonderzoek naar kwetsbaarheid door het voelen en nadenken over wat er allemaal afspeelt in je binnenwereld, en het ongemak in het delen daarvan.
• Jezelf openstellen en oprechte nieuwsgierigheid naar de ander tonen, door ontmoetingen en samenwerken met de ander die misschien op veel vlakken van jou verschilt.
• Via verschillende kunstvormen aanraken, wat niet in woorden te vangen is. In de artistieke context van de workshops wordt materiaa gemaakt waarbij ieders bijdrage van belang is. 
Peer education
Onze spelers hebben een dubbelrol als peer educator, die op de vloer en in de workshop een brugfunctie tussen het materiaal en de leerlingen/studenten vervult. Dit vergroot de herkenbaarheid en toegankelijkheid, waardoor het thema meer invoelbaar wordt voor het publiek.
“Heel knap gedaan. Ik heb nog nooit zulke emoties gezien op de gezichten van mijn leerlingen!” — docent VO over Crickets (feb ’24)
Voor spelers
Wil je meer leren over theatermaken, ervaring opdoen met spelen en ervaren hoe een theatertour tot stand komt? Meld je dan aan als speler bij de schoolproductie van seizoen 25/26. Mail mart@theaterdegasten.nl 
In verschillende etappes word je meegenomen in alle onderdelen van het productieproces van theater. Dit start met kennismaken en trainen. Er wordt gewerkt aan de dynamiek van je groep, vertrouwen, overgave, conditie en techniek. Daarna volgt een vooronderzoek en verkenning van het concept. Door middel van improvisaties, maakopdrachten en vormonderzoek worden urgente thema’s, fascinaties of inspiraties onderzocht en uitgewerkt. In de creatie- en montageperiode die volgt komt inhoud, beeld en vormtaal bij elkaar en wordt alles uitgewerkt. Daarna gaat de voorstelling spelen.
 Nieuwsgierig? 
Hieronder een aantal van onze voorgaande schoolproducties. 
Crickets 2.0
(seizoen 24/25)
Crickets
![]()
Headspace
 ![]()
Break
(seizoen 20/21 en 21/22) 
![]()
Hieronder een aantal van onze voorgaande schoolproducties. 
Crickets 2.0
(seizoen 24/25)
Crickets
(seizoen 23/24)

Headspace
(seizoen 22/23)

Break
(seizoen 20/21 en 21/22) 

